HH-kiinteistöpalveluiden kiinteistöhoidon työnjohtaja Esko Hepokari siirtyy 31.1.2020 eläkkeelle yrityksen palveluksessa vietettyjen 36,5 vuoden jälkeen. Kesäkuussa 1983 kesätöissä uransa aloittanut Esko on toiminut työnjohtajana vuodesta 1987 lähtien ja tullut töiden puolesta tutuksi monille asukkaille, vastuuhenkilöille ja yhteistyökumppaneille. 

Ura alkoi Hervannan Huollossa

Eskon aloitellessa uraansa ulkoalueiden hoitajana, HH-kiinteistöpalvelut oli Tampereen kaupungin omistama yhtiö joka kantoi nimeä Hervannan Huolto Oy. 1990-luvulla kaupunki päätti luopua omistuksestaan kun Suomessa samaan aikaan talonmiehet saivat tehdä tilaa yksityisille kiinteistönhoitoyrityksille. Toimitusjohtaja Hannu Salonen osti liiketoiminnan ja laajentumissuunnitelmia silmällä pitäen nimeksi vaihdettiin HH-kiinteistöpalvelut.

Hervannassa hyvän maineen hankkinut yritys laajensi toimintaansa nopeasti ja iso toiminta-alue edellytti uusien työnjohtajien palkkaamista. Esko Hepokari tarttui haasteeseen, vaikka ratkaisu ei herättänyt kollegoiden mielissä pelkästään positiivisia ajatuksia.

- Osa piti jopa petturina mutta muutaman viikon mykkäkoulun jälkeen asiat asettuivat urilleen. Kuuntelin kaikkien huolet ja korostin sitä, että tämä on nyt tilanne ja työt pitää hoitaa jatkossakin, Esko naureskelee työkaverien silloista suhtautumista äkilliseen ylennykseen.

HH-kiinteistöpalveluiden toiminta-alue ylettyi pian jo naapurikuntiin asti. Lumitöissä käytetyt vanhat ja jäykät Valmet-traktorit korvautuivat vähitellen erilaisten kohteiden kunnossapitoon ja kapeille kujille paremmin sopivilla Wille-kiinteistökoneilla.

- Jos näitä hommia haluaa tehdä hyvin, koneiden ja työvälineiden tulee olla kunnossa. Tämä asia on onneksi aina ymmärretty johtoportaassa asti ja se on kirjattu myös yrityksen arvoihin, Esko kiittelee.

Muutos näkyy ja tuntuu

Yli kolmenkymmenen vuoden aikana Esko on päässyt seuraamaan aitiopaikalta alan kehitystä muutenkin kuin konekannan osalta. Viestintävälineiden kehittyminen on helpottanut yhteydenpitoa aina sen jälkeen, kun la-puhelimet korvattiin kännyköillä.

- Nykyään kaikilla on älypuhelimet, huoltomiehet näkevät tabletilta työlistan ja kirjaavat tehdyt työt sähköiseen järjestelmään. Tieto liikkuu ja tallentuu automaattisesti, mikä on tietenkin hyvä asia. Ennen käsin tehtyjen työselosteiden ja sekalaisten kuittien selailuun meni melkoisesti aikaa.

Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet myös palveluvalikoimaan.

- Tarjoamme käytännössä kaikkia kiinteistön tarvitsemia palveluita aina timpurista ilmastointitöihin.

Vaikka HH-kiinteistöpalveluiden palveluntarjonta on laajaa, asiakaskunnan huomio kiinnittyy yleensä ulkoalueiden hoitoon, etenkin talviaikaan.

- Lumityöt ja liukkaudentorjunta ovat ne eniten tunteita herättävät työt, etenkin lumisina talvina. Jos aikaisin aamulla töihin lähtiessä joutuu kahlaamaan hangessa tai liukkaat kävelytiet uhkaavat viedä jalat alta, harmitus on täysin ymmärrettävää. Kannattaa kuitenkin luottaa siihen, että toimintamme tavoitteena on tyytyväinen asiakas ja sovitut työt hoidetaan antamamme laatulupaus kirkkaana mielessä. Työn laatuun liittyvät totta kai myös vastuukysymykset.

Asiakkaat ovat muuttuneet ajan saatossa vaativammiksi.

- Asiakkaita kiinnostaa, kuka heidän kiinteistöstään huolehtii. Kyseessä on kuitenkin ihmisten koti ja kallein omaisuus, eli ymmärrän täysin, ettei asia ole yhdentekevä. Meillä on kuitenkin hyvin koulutettu ja palveluhaluinen henkilöstö, jonka turvin erotumme mieluusti eduksemme.

Kokemus tuo varmuutta työhön

Pitkä kokemus on tuonut varmuutta eikä enää hetkeen eteen ole tullut tilannetta, joka olisi vienyt sormen suuhun. Ongelmatilanteissa sävelet on äkkiä selvitetty ja tilanne saadaan ratkaistua joko oman väen voimin tai hyvän yhteistyöverkoston tuella.

- Tapanani ei ole ollut tuijottaa kelloa orjallisesti, eli jos jokaisena viikonpäivänä ympäri vuoden päivystävästä Valvomostamme soitetaan, että jossain kohteessa pitää pyörähtää, olen lähtenyt paikalle joskus juhannusaattonakin. Koen, että tällainen hyvä asiakaspalvelu on kaikkien etu. Tehdystä työstä on myös aina maksettu asianmukainen korvaus.

Työkuvioista Esko jää kaipaamaan etenkin työkavereita. Kaiken kiireen keskellä on tullut puhuttua paljon muutakin kuin työasiaa ja tiivis työyhteisö on tarjonnut toisilleen tukea aina tarvittaessa. Ohjeena nuoremmille kollegoille Esko korostaa oman esimerkin tärkeyttä.

- Jos olet itse innostunut, alaisetkin innostuvat. On myös tärkeää kuunnella, kehua sekä muotoilla mahdolliset moitteet oikealla tavalla. Kehuja voi jakaa julkisesti mutta negatiivinen palaute tulee aina antaa hyvässä hengessä ja kahden kesken.

Sen tarkempia suunnitelmia Eskolla ei ole eläkepäivien varalle laadittuna. Liikunnallinen mies aikoo jatkossakin panostaa kunnostaan huolehtimiseen ja kesän tullessa pääsee kaivamaan myös moottoripyörän tallista. Esko kiittää asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja työkavereita kuluneista vuosista.

- Helmikuun aion ainakin levätä enkä lupaa vastata työasioissa puhelimeen, mies virnistää.